UMETNA INTELIGENCA V SOCIJALNIH OMREŽJIH IN MEDIJIH


Staša Prelogar

Socialni mediji in omrežja so v današnjem času izjemno razširjeni in skoraj samoumevni. Tradicionalno naj bi bili uporabljeni večinoma za komunikacijo in deljenje informacij. Seveda pa se razvijajo in spreminjajo, velike korporacije jih spreminjajo sebi v prid.

Slika 1 The simulation of human inteligence by software-coded heuristics

JEDRO

Tako kot drugje znotraj ekranov, se umetna inteligenca aktivno širi tudi v ta omrežja. Zavedna in označena uporaba umetne inteligence, kjer se uporabniki omrežji zavedajo, da kar vidijo ni resnično/ je polepšano/je izbral algoritem,…je zelo pomembna za pravilno predstavo tega novega pojma na internetu. Pri teh medijih moramo biti do neke mere previdni s svojimi objavami, ki vplivajo tako na nas kot spletno in naše okolje. Izjemen pomen imata varnost in zavedanje drugih posameznikov na spletu. Isto velja za objave navezane na umetno inteligenco. To so lahko nerealistično polepšane slike, ki lahko mlajšim prisotnim na omrežjih ustvarijo ne zdravo predstavo izgleda in stila življenja. Lahko so tako imenovane »fake news«, lažne novice, ki lahko vzbudijo vse več lažnih govoric in neresnice. Če pa se te programi uporabljajo primerno, lahko z njimi dosežemo pozitivne spremembe. Obstajajo programi in algoritmi, ki najdejo spletu neprimerne ali napačne vsebine ter jih odstranijo. Ali takšni, ki so uporabljeni, sicer bolj neresnično/ abstraktno, ampak v umetniškem smislu in so seveda označeni.

Slika 2 Dvodelni prikaz umetne in človeške inteligence ene ob drugi

Ustvarjeni so tudi algoritmi, ki izračunavajo trende in osebne všečnosti porabnikov kot posameznikov ali pripadnikov večjih/ manjših skupnosti ustvarjenih na internetu. Na teh algoritmih kot na temeljnih stebrih stojijo te aplikacije in portali z neskončnimi zakladnicami podatkov, zabavnih neumnosti, ki kradejo pozornost in kratkočasijo ljudi po celem svetu. Z njimi najdejo podobne ljudi, jih povežejo skozi skupne interese (prej omenjene skupnosti). Z njimi najdejo točno kar želiš videti in ti nudijo udobje ter te zasvojijo. Torej, do zdrave mere je uporaba omrežji zabaven način sporočanja, socializiranja in udobnega preganjanja dolgčasa. V večjih merah, ki jih te algoritmi dosežejo pri večini , pa postane ne zdrava navada oziroma razvada. Tudi nam sicer nadležni oglasi, so mnogokrat preračunljivo in kalkulirano postavljeni določenim osebam. Algoritmi opazijo in si beležijo kaj iščemo, delimo, »všečkamo«, nakupujemo,…na vseh različnih računih in ponujajo podobne izdelke ali objave. Program se nauči – »machine learning« in »deep learning«.Tako se nam zdi nakupovanje na spletu lažje, všeč nam je, da nam ponudi točno kar iščemo. Zdi se nam priročno. Lahko pa postane tudi vsiljivo, moteče in pretirano potrošniško.

Dokazano pa je, da je ta metoda iskanja strank in deljenja oglasov tako za izdelke, storitve kot za spletne objave in razne druge ugodnosti izjemno uspešna. Tako je sedaj tudi več nakupov ki potekajo preko spletnih trgovin ali internetnih različic trgovin, ki jih poznamo v fizični obliki. (Ebay, Amazon, Aliexpres,…) Poznamo tudi aplikacije, ki ponujajo spletne nakupe izdelkov ali storitev. (Glovo, Wolt, Temu, Wish,…) Večina spletnih strani ima vgrajene sisteme UI oglaševanja. Vemo tudi, da vse manj ljudi gleda televizijo oziroma zdaj obstaja funkcija previjanja oglasov, vse manj ljudi bete časopise in reklame in vse manj jih posluša radio. Oglase vidimo vse več na računalnikih in telefonih in se sploh ne zavedamo. Lahko nam algoritem izbere video naših najljubših vplivnežev, ki hvalijo izdelek. Po ogledu posnetka, se sploh ne zavedamo, da to ni bilo osebno mnenje, temveč sponzorirano sodelovanje – »social listening« ali »prikrito trženje«. Oglas pa lahko danes že v celoti ustvari umetna inteligenca popolnoma sama. Poleg oglasov in trženja pa umetna inteligenca sodeluje tudi druge v socialnih medijih. Prej je bila že omenjena naloga spreminjanja ali ustvarjanja slik, fotografij,…torej vloga v umetnosti. Obstajajo aplikacije, pripomočki tako imenovani »tools«,… Podobno se je tudi umetnost sama posodobila in premaknila na ekrane.

Sama sem na spletu zasledila veliko slik, ki jih je ustvarila umetna inteligenca. Vse bolj pogosti so tudi razni filtri in podobno. Umetna inteligenca je celo sposobna prevajati različne jezike in ustvarjati prevode ali popravlja napake v besedilu. Pri raziskovanju sem to tudi preizkusila. Med preiskavo sem ugotovila tudi, da priljubljena aplikacija TikTok, ki kot velika večina drugih slavna po uporabi algoritmov, zasnovanih na podlagi umetne inteligence, uporablja več kot le eno obliko te »artificial intelligence«. Aktivno uporablja filtre in pripomočke za spreminjanje slik in video posnetkov, uporavlja UI algoritem za izbiro posnetkov in tudi oglasov za posamezne uporabnike in povezavo podobnih porabnikov med sabo, dela prevode in piše podnapise, ima celo nov program, kjer UI program izbere glasbeno spremljavo glede na fotografijo, ki jo naredi uporabnik. Od vseh aktivnih omrežji, ki jih spremljam so vsa tesno povezana z delovanjem na principu umetne inteligence, a ta vrjetno še najbolj. (Druge : instagram, snapchat, facebook, twitter, youTube,.. )

Slika 3 Create art with AI, oglas za aplikacijo za generiranje slik po besednem opisu

ZAKLJUČEK

Umetna inteligenca je torej lahko uporabljena pozitivno in uporabnikom v prid. Problem nastane, ko ne vemo, da je prisotna. Še večji problem pa je izkoriščanje te inteligence in njenih lastnosti ali celo teh omrežji samih.
AI orodji pri samem iskanju virov nisem uporabljala. Ene od slik (navedeno v viru) so ustvarjene s pomočjo AI programov.

Slika 4 1.Celopostavna oseba v kimonu, s klobukom in palico v fantazijski pokrajni. 2. Dopasni portret osebe v gozdu. 3. Polarni leopard in nočno nebo s polno luno v ozadju

Viri: Google in Google Scholar/ Učenjak:

[PDF] Artificial intelligence in social media, članek objavljen 2021, avtorji: Matthew N. O. Sadiku1* , Tolulope J. Ashaolu2, and Abayomi Ajayi-Majebi,3 and Sarhan M. Musa
povezava: < https://www.ijscia.com/wp-content/uploads/2021/01/Volume2-Issue1-Jan-Feb-No.36-15-20.pdf >
spletna stran: https://www.ijtsrd.com/
[HTML] The application of the principles of responsible AI on social media marketing for digital health, članek objavljen 2023,
avtorji: R Liu, S Gupta, P Patel – Information Systems Frontiers
povezava:< https://link.springer.com/article/10.1007/s10796-021-10191-z
spletna stran: https://link.springer.com/ >

Propaganda v tradicionalnih in socialnih medijih, diplomsko delo iz 2021, avtor: J Štrukelj
povezava: < https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=127689 >
spletna stran: repozitorij.uni-lj.si , < https://repozitorij.uni-lj.si/info/index.php/slo/ >

[PDF] Jezik in umetna inteligenca: kam nas vodijo veliki jezikovni modeli, delo iz 2023, avtor: Š. Vintar
povezava:< https://centerslo.si/wp-content/uploads/2023/06/59.-SSJLK_Zbornik.pdf#page=21 >
spletna stran: 59.-SSJLK_Zbornik.pdf

[PDF] Etika umetne inteligence v izobraževanju, članek izdan 2023, avtorji: S Gartner, M Krašna
povezava: < https://journals.um.si/index.php/education/article/view/2846/2211
spletna stran: journals.um.si >

Viri slik:

  1. https://www.investopedia.com/terms/a/artificial-intelligence-ai.asp
  2. https://elearningindustry.com/ai-implementation-challenges-and-how-to-overcome-them
  3. https://www.perfectcorp.com/consumer/blog/photo-editing/best-ai-art-generator-apps
  4. https://neuralnetworkpress.com/starryai-review
  5. in 4. slika je ustvarila umetna inteligenca na podlagi programa kot npr: AI Image Generator (https://deepai.org/machine-learning-model/text2img ) ali Gencraft (https://gencraft.com/ )